Rock Chisel ! Berhutang Dengan Supervisor | rock chisel

Wednesday, June 29, 2016

Berhutang Dengan Supervisor

Suatu petang yang damai (sila nyanyi ikut macam lagu kumpulan xpdc), ketika cuaca berada dalam keadaan sedang2 elok, tidak panas dan tidak juga sejuk, just so-so tetibe kedengaran bunyi "trutttt-truttt". Biasa bunyi macam ni datangnya dari handphone aku. Sengaja aku tukar bunyi jadi "trutttt-truttt" sebab macam tak best plak guna bunyi "klingkling" bagi nak menggambarkan bunyi handphone aku. Terasa macam bunyi loceng bangla jual aiskerim plak.

Ok kita teruskan lagi.

Dengan pantas aku pergi tengok handphone aku. Mana lah tau ada berita yang boleh mengundang kegembiraan untuk sekalian penduduk rumah sewa seksyen 6 Bukit Mahkota. Eh?

Sekali terpampang satu nama yang tidak begitu asing. Nama yang cukup sinonim dan yang bestnya namanya seperti nama aku. Cuma nama dia pendek nama aku panjang sikit. Kalau nama dia 6 huruf, nama aku 10 huruf. Tapi dua-dua nama kalau diakronimkan menjadi SA. Kalau hantar paper kat jurnal, aku rasa kombinasi nama aku dengan dia cukup padu untuk menggegarkan dunia akademik dengan penulisan yang cukup ilmiah dan berwawasan =p.

p/s: Mesej dari main supervisor aku je tapi intro saje nak bagi panjang. Ha3!

Lantas aku baca mesej wasap yang aku dapat. Bunyi dia lebih kurang macam ni,

"Salam Encik Gaara. Lama tak dengar kabo? Artikel yang nak submit ke jurnal tu ada perkembangan ke? Selamat berpuasa".


************

Ok. Aku dapat mesej macam ni sebab aku dah lama tak jumpa dia sebenarnya kah3. Last aku jumpe sebelum puasa hari tu. Awal bulan lepas aku rasa. Korang tengok lah betapa pemalasnya aku nak pergi konsultasi bersama supervisor. Second supervisor? Lagi lama aku tak jumpe dia. Kah3.

Sebenarnya aku ada sebab kenapa aku dah lama tak pergi menghadap dia. Pertama sekali, sebab aku bizy buat assignment yang berlambak. Dah lah berlambak susah2 plak tu (Terima kasih dengan sikap procrastination aku bila membuat sesuatu kerja. Konon2 nak buat sekali gus. Amik kau!). Kedua sebab aku takde bahan nak bawak pergi jumpe dia. Takkan lah nak datang dengan tangan kosong? Menjatuhkan martabat aku sebagai seorang pelajar yang cemerlang je (konon =p). 

Berbalik kepada mesej yang aku dapat tadi, berkenaan dengan artikel yang aku nak hantar ke jurnal. Sebenarnya artikel tu merupakan "hutang" aku dengan supervisor aku masa masters dulu. Aku janji dengan dia nak submit artikel kajian aku dulu kat jurnal. Dulu pernah hantar artikel ni kat satu jurnal ni, tapi kena komen kaw2 punya sampai aku rasa aku punya artikel rubbish giler. Cukup untuk menjatuhkan semangat aku untuk terlibat dengan dunia akademik. 

Begini lah lebih kurang komen yang aku dapat,


Pedas tak pedas la aku kena komen :'- (


Walaupun kena komen kaw2 tapi yang bagusnya aku punya artikel diterima tapi dengan pembetulan besar. Setelah berbincang dengan supervisor aku, dia cadangkan tarik diri dari submit kat jurnal tu. Dia suruh buat pembetulan dan hantar ke jurnal lain. Tu strategi dia cakap sebab kita akan tahu kat mana yang lemah dan kat mana boleh buat penambahbaikan nanti. 

Dia cakap jangan down sebab ni first attempt aku. Biasalah tu kena komen pedas2.

Begitu lah ceritanya. Sebenarnya aku nak sembang pasal "hutang" aku dengan supervisor aku je. Sampai sekarang dia ingat lagi hutang antara aku dengan dia. Betul2 punya kuat ingatan dia. Aku ingat dia dah tak ingat dah pasal artikel tu =p.

p/s: Nanti kita jumpe bos!


Kalau Anda Suka Entry Ini Like, Share dan Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen