Rock Chisel ! 5 Perkara Positif Mengenai Kartun Animasi Jepun | rock chisel

Monday, June 27, 2016

5 Perkara Positif Mengenai Kartun Animasi Jepun

Kebanyakan kartun kebiasaanya dikaitkan dengan fantasi dan imaginasi ye dak? Tapi walaupun kartun merupakan cerita-cerita fantasi dan imaginasi, ada jugak perkara-perkara positif yang kita boleh kita ambil dan terapkan dalam diri kita. Serius tak bohong. Lagi2 kartun animasi Jepun. Apa yang aku tengok, kebanyakan kartun animasi Jepun memang banyak menerapkan nilai-nilai positif.

Ok. Hari ni kita sembang pasal 10 perkara positif mengenai kartun animasi Jepun.

1. Kegigihan


Kalau kau perasan, watak dalam kartun animasi Jepun ni kalau nak jadi power dan hebat, diorang akan berlatih dengan gigih sehingga berjaya menjadi seorang yang hebat. Ada dua tiga kartun yang aku jumpa ada elemen ni macam Dragon Ball, Naruto dan Captain Tsubasa. Watak-watak dalam kartun animasi Jepun biasanya dilahirkan seperti manusia biasa. Tapi lepas dah menjalani latihan intensif barulah diorang semua jadi power. Kalau kartun animasi lain mana ada macam ni. Kebanyakan kena guna alat baru jadi power. Tak pun kena gigit dengan binatang baru jadi power. Eh boleh pulak macam tu? Dah la berlumba-lumba claim sapa pakai spender kat luar dulu (-_-).

Elemen ni kalau kita terapkan dalam hidup kita memang serius cool. Bagi ahli sukan memang tersangat baik. Berlatih la dengan gigih kalau nak jadi power. Kalau student pulak, sila ulangkaji pelajaran anda dengan gigih. 

2. Semangat Tidak Berputus Asa


Kartun Jepun selalu akan memasukkan elemen semangat tidak berputus asa atau I will never give up spirit. Kalau pihak musuh lebih kuat dari dia, dia akan berusaha dengan lebih gigih lagi untuk jadi lagi power daripada pihak musuh tu. Tak pun, bila dah tahu tak dapat kalahkan musuh yang lagi hebat dari dia, dia akan cuba jugak lawan walaupun terpaksa mengorbankan nyawa. 

Elemen ni pun kita boleh terapkan dalam hidup kita. Terutama bagi student2. Jangan putus asa dalam pelajaran walaupun kau konsisten bebal =p

3. Nilai Kekeluargaan


Dalam kartun animasi Jepun, nilai kekeluargaan selalu jugak ditonjolkan. Bagaimana sebagai satu family akan menyokong antara satu sama lain. Sering memberi kata-kata semangat antara satu sama lain dan juga kasih sayang. Dan yang paling penting bagi ibubapa di luar sana. berilah sepenuh kepercayaan kepada anak-anak (tapi yang ni ibubapa perlu pantau, jangan percaya bulat2 dengan anak sebab anak-anak sekarang kuat kencing). 

Elemen ni, kalau diterapkan dalam institusi keluarga, percayalah keutuhan sesuatu institusi keluarga tu akan bertambah power.

Ni tak, baru-baru ni ada baca yang seorang ibu mendera anak sendiri sehingga mati. Ape kes? Anak kandung pulak tu. Ini semua kerja gile. Manusia semakin kehilangan kewarasan dan sifat kemanusiaan. Ops sorry teremosi. Hu-Hu-Hu

4. Semangat Setiakawan


Kartun animasi Jepun selalu tonjolkan elemen ni. Semangat setiakawan. Bukan setiawan Perak tau atau pedang setiawan. Itu benda lain. Dalam kartun animasi Jepun, kalau diorang ada kawan-kawan, diorang akan menyokong antara satu sama lain. Sama-sama memberi kata-kata semangat dan yang paling best (especially dalam naruto), masa time perang kalau boleh tak nak ada seorang pun kawan-kawan yang terkorban.

Dalam hidup kita ni, semangat setiakawan penting. Ada benda yang kita boleh buat sorang2 dan ada benda yang kita perlukan kawan2. Kadang2 cukuplah kawan2 tu sekadar hanya beri kata-kata perangsang hawa nafsu je. 

5. Semangat Kerjasama


Selalu sangat aku tengok unsur-unsur kerjasama dalam kartun animasi Jepun. Dalam Naruto, kalau diorang buat apa-apa mesti buat secara teamwork.  Takde makna nak bergerak secara solo walaupun orang tahu kau hebat. Sebabnya, kalau kau nak buat sorang-sorang akan menyusahkan rakan-rakan kau yang lain. 

Bak kata pepatah, bulat air kerana pembentung dan bulat manusia kerana muafakat. Eh? Betul ke?

***********

Sebenarnya, banyak lagi perkara-perkara positif yang ada dalam kartun animasi Jepun yang boleh kita adaptasi dalam hidup kita berbanding kartun animasi omputih. Kadang2 aku rasa kartun animasi Jepun lagi realistik dengan hidup kita berbanding kartun animasi omputih. 

Banyak contoh aku bagi contoh naruto kan? Ini sebab aku suka tengok dan baca komik naruto.

p/s: kadang2 aku suka buat "Hiraishin Giri" kat adik aku dan dia akan cakap "kau apehal?" =p


Kalau Anda Suka Entry Ini Like, Share dan Komen

0 Apa Kata Anda?:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © . All Right Reserved by Lyssa Faizureen